News2Learn Prentenboeken

Wat hebben kleuters en begrijpend lezen met elkaar te maken? Kleuters kunnen immers nog niet lezen? Toch zijn begrijpend kijken en luisteren en de ontwikkeling van woordenschat belangrijke voorwaarden voor tekstbegrip.

Een doorgaande leerlijn in de school verbetert de resultaten van begrijpend lezen. Met behulp van strategieën leren de leerlingen een verhaal beter te begrijpen en actiever kijken en te luisteren. Door middel van verschillende werkvormen en activiteiten ordenen ze informatie.

News2Learn Junior Prentenboeken biedt eenvoudige en tegelijkertijd effectieve lessen rondom prentenboeken. De lessen maken leerlingen bewust van wat er in een verhaal of informatieve tekst gebeurt. In twee bijeenkomsten leer je hoe je strategieën modelleert, hoe je informatie schematiseert en verdiepende vragen stelt aan jonge kinderen. Je leert wat de criteria zijn voor een goed prentenboek, ontwerpt lesactiviteiten en leert differentiëren met begrijpend kijken en luisteren.

Inhoud

  • Begrijpend kijken en luisteren
  • Lesopzet News2Learn Junior
  • Strategieën modelleren
  • Schematiseren en werkvormen
  • Verdiepende vragen
  • Prentenboeken selecteren
  • Les ontwerpen

Doelgroep

Onderbouwleerkrachten van groep 1-3 die begrijpend kijken en luisteren in de onderbouw op een hoger plan willen brengen.

Informatie en aanmelden

Lees meer en meld u aan voor de masterclass via het inschrijfformulier op de Academy.