Historiael

Historiael is een nieuwe eigentijdse geschiedenismethode voor het basisonderwijs en komt cursus 2027-2028 op de markt. De naam  Historiael is een knipoog naar de Spiegel Historiael van Jacob van Maerlandt. Hij was een van de belangrijkste Nederlandse dichters in de dertiende eeuw en schreef als eerste een rijmdicht over de wereldgeschiedenis in de taal van het volk. 

Geboeid
Historiael brengt de geschiedenis van Nederland tot leven en laat leerlingen ervaren dat geschiedenis je verbindt met het verleden en tegelijkertijd iets leert voor vandaag en de toekomst. Samen met de leerkracht reizen de leerlingen door de tijd en maken kennis met historische personen, bezoeken historische plaatsen, bekijken kaarten en schilderijen en lezen authentieke verhalen. Historiael maakt leerlingen bewust dat ze zelf ook onderdeel zijn van de geschiedenis. Zo gaat geschiedenis voor hen leven.

Kerndoelen en burgerschap
Geschiedenis is niet neutraal, maar veronderstelt dat we ons verhouden tot het verleden en ook kritisch durven kijken naar onszelf en onze samenleving. Historiael  sluit aan bij de Canon van Nederland, integreert de nieuwe SLO burgerschapskerndoelen en voldoet aan de huidige en de nieuwe conceptkerndoelen. 

Vakoverstijgend
Historiael zoomt in met de bril van geschiedenis. Dat heb je nodig om historische gebeurtenissen en objecten beter te begrijpen. Tegelijkertijd is er aandacht voor vakoverstijgende perspectieven, zoals aardrijkskunde, natuur en wetenschap en techniek. Ook onze kennis van begrijpend lezen wordt op een slimme manier in de methode geïntegreerd. Dat verdiept het begrip.

Doorgaande leerlijn
Historiael  biedt een doorgaande leerlijn voor de groepen 5-8. Voor de groepen 3-4 is er de methode wereldoriëntatie Junior Explorers. Deze sluit naadloos aan op Historiael.

Slim georganiseerd
Historiael brengt orde en samenhang aan in de grote hoeveel historische onderwerpen. Dit is zichtbaar in de opbouw van de methode. Ieder leerjaar bestaat uit vijf hoofdstukken. In groep 5 bestaat een hoofdstuk uit twee vensters van elk twee lesuren, dat is 20 lesuren per jaar. In de groepen 6-8 bestaat een hoofdstuk uit drie vensters van elk twee lesuren, dat is 30 lesuren per jaar. 

Historiael is zo ontwikkeld dat er flexibel mee gewerkt kan worden. De basis is dat iedere week een les gegeven wordt. Tegelijk zijn de hoofdstukken zo opgezet dat er ook in blokuren of projectvorm gewerkt kan worden.

Aandacht voor verschillen
Leerlingen verschillen, daarom kan er op verschillende niveaus geoefend en getoetst worden. Voor leerlingen bij wie lezen niet vanzelf gaat, is er een handige voorleesfunctie.

Toetsing
Leerlingen weten graag of ze voldoende van de leerstof weten. Historiael speelt daar op in en toetst op eigentijdse wijze kennis, inzicht en vaardigheden. Toetsing  is geen 'straf', maar de beloning voor je inspanning. Dat doen we met:

  • aantrekkelijke online (topo)oefentoetsen en toetsen
  • verschillende toetsniveaus, differentiatie
  • herkansingsmogelijkheid, van fouten leer je
  • scoremonitor geeft feedback
  • beloning bij voldoende score
  • koppeling ParnasSys

Alle toetsresultaten kunnen op groeps- en individueel niveau bekeken en geanalyseerd worden. 

Materialen
Historiael werkt met een (digitale) handleiding voor de leraar. De leerlingen werken met een aantrekkelijk Historiael journaal. De gebruiksvriendelijke digitale leerlingenomgeving maakt de methode compleet. Dankzij ons slimme digitale platform is de methode altijd up to date.

Handleiding
De lerarenhandleiding is digitaal en biedt snel overzicht van de les. Afbeeldingen, clips, taken en antwoorden, handige applicaties, (oefen)toetsen en achtergrondinformatie zijn eenvoudig geïntegreerd. Met één klik bedient u vanuit iedere positie in de klas het digibord. Optimaal gebruiksgemak dus. Voor leerkrachten die liever met een papieren handleiding werken, is er een handige printoptie beschikbaar. En voor wie het digibord liever op de gebruikelijke wijze bedient, is er de Simple Viewer.

Historiael journaal
Hoe leuk is het om weg te dromen in de wereld van toen? Die beleving hebben leerlingen wanneer ze werken in hun Historiael journaal. Ze worden meegenomen naar allerlei historische gebeurtenissen, dichtbij en ver weg. Vlot geschreven informatie, mooi beeldmateriaal afgewisseld met leuke illustraties, strips en aantrekkelijke opdrachten, maken van het journaal een persoonlijk geschiedenisboek. Heerlijk om in te kijken en fijn om mee te werken.

Op de hoogte blijven? Schrijf uzelf in voor de nieuwsbrief.