Masterclass begrijpend lezen en digitale geletterdheid

Informatie

Datum:01-11-19 09:30-16:00
Locatie: A&P B.V.
Wattstraat 17
3335 LV Zwijndrecht
Kosten p.p: € 245,00
Aantal plekken: 10
Gaat door bij: 5 deelnemers
Inschrijven tot: 28-10-2019
Waarderingscijfer: 9,5

Begrijpend lezen en digitale geletterdheid zijn twee van de belangrijkste vaardigheden van de 21e eeuw! Maar wat is er precies over bekend, wat hebben beide vaardigheden met elkaar te maken en wat kun je als leraar doen om je eigen kennis en vaardigheden te vergroten? Doe dan mee met de nieuwe masterclass begrijpend lezen en digitale geletterdheid.

Inhoud

Tijdens de masterclass werken we aan onze eigen professionaliteit. Dat maakt deze masterclass zo aantrekkelijk. In één dag maakt u kennis met de meest recente gedachten en onderzoeken van toonaangevende onderzoekers zoals: Douglas Fisher, Nancy Frey en John Hattie, Robert Marzano, David Hyerle en Larry Alper, maar ook onze Nederlandse experts als Paul van den Broek, Jaqueline Evers en Adriana Bus.

Bert Kalkman neemt u mee in hun wereld en laat zien wat hun ideeën betekenen voor uw praktijk.

Programma

9.00 uur Ontvangst

9.30 uur Deel 1 Lezen in de 21e eeuw

Is lezen in de 21e eeuw anders en wat zijn de effecten van de digitalisering op de ontwikkeling van dieper leesbegrip? Maar wat er ook verandert, lezen is een cognitieve activiteit die plaats vindt in ons hoofd. Daarom in dit deel ook aandacht voor onderzoek dat dit proces probeert te begrijpen.

  • Geletterdheid in de 21e eeuw.
  • Meer leesplezier en begrip met digitale hulpmiddelen?
  • Begrijpend lezen vanuit cognitief perspectief.

Gebaseerd op o.a. : Paul van den Broek, Adriana Bus, Stichting Lezen onderzoekspublicatie


10.45 uur Koffie pauze

11.15 uur Deel 2A Visible Learning for Literacy

Visible learning van John Hattie is een wereldwijde bestseller. Dat hebben ook de leesspecialisten Douglas Fisher en Nancy Frey goed gezien. Met Visible Learning for Literacy zetten deze drie wetenschappers een standaardwerk neer waaruit blijkt hoezeer begrijpend lezen en goed lesgeven bij elkaar horen. In deel 2A en B, wordt dit standaardwerk in zijn geheel behandeld.

  • Leren van wat werkt.
  • De noodzaak van ‘oppervlakkig’ begrijpend lezen
  • Lezen met diepgang en betrokkenheid geeft inzicht en begrip.


12.30 uur Lunch

13.30 uur Deel 2B Visible Learning for Literacy

Begrijpend lezen is een vaardigheid die onmisbaar is om adequaat te kunnen functioneren. Maar hoe organiseer je transfer zo dat je leerlingen begrijpen dat ze leren voor het leven? In dit deel verkennen we hoe conceptuele kennis over leren en lezen met inzicht en begrip ontwikkeld kan worden. Naast Visible Learn for Literacy komen nu ook de inzichten van Robert Marzano aan de orde, want transfer organiseren vraagt ook heel praktische vaardigheden zoals vragen stellen, feedback geven en het benadrukken van belangrijke informatie.

  • Lesgeven in het toepassen van transfer bij begrijpend lezen.
  • Wat te doen wanneer aanpakken niet werken.
  • Strategieën die het belang van wat we leren benadrukken.

Gebaseerd op oa.: Douglas Fisher, Nancy Frey, John Hattie, Robert Marzano

14.30 uur Break out

15.00 uur Deel 3 Complexiteit in teksten leren organiseren

Teksten vormen de basis voor lezen. Maar teksten verschijnen in allerlei soorten en maten en de complexiteit en structuur bepalen mede de mate van leesbaarheid. Daarom besteden we in dit deel aandacht aan onderwijs in tekststructuur. Maar om teksten beter te leren begrijpen zijn schema’s onmisbaar. Maar waar komt de aandacht van schematiseren vandaan en wat heeft dit te maken met de beweging van de Thinking Schools?

  • Aandacht voor complexiteit en structuur van teksten.
  • De kracht van schema’s en het ontwikkelen van mentale modellen.

16.00 uur Afsluiting

Doelgroep

Scholen die werken met News2Learn, leraren, lees- en taalspecialisten uit het (speciaal)primair onderwijs.

Locatie

De masterclass wordt gehouden in het pand van A&P BV in Zwijndrecht. In dit prachtige pand aan de Wattstraat 17, 3335 LV in Zwijndrecht staat ons een luxe cursuslocatie ter beschikking.

Aanmeldingsvoorwaarden

U meldt zich aan voor deze bijeenkomst door het inschrijfformulier onder aan deze pagina in te vullen. Door u aan te melden, gaat u akkoord met de hieronder vermelde aanmeldingsvoorwaarden en onze algemene voorwaarden. Een week voor aanvang van de masterclass sturen wij u een herinnering toe.

Verhindering

Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich altijd kosteloos laten vervangen door een collega, mits tijdig aan ons doorgegeven. Annulering is mogelijk per email tot twee weken voor aanvang van de masterclass. U ontvangt binnen 48 uur een bevestiging per email van de annulering. Hiervoor wordt een bedrag van € 35,- aan annuleringskosten in rekening gebracht. Vanaf twee weken voor aanvang van de bijeenkomst bent u het volledige deelnamebedrag verschuldigd.

Docent

Bert Kalkman is pedagoog en onderwijskundige. Met Edu-Sign is hij werkzaam in het primair-, voortgezet- en hoger beroepsonderwijs. Hij is gespecialiseerd in schoolontwikkeling, de professionele ontwikkeling van de leraar en de ontwikkeling van educatieve concepten waarin leren met diepgang en betrokkenheid centraal staat. Voor hij startte met Edu-Sign werkte hij aan de Pabo, lerarenopleiding en diverse masteropleidingen als docent, directeur en lector.
Wekelijks werkt Bert met directies, leraren en leerlingen. Zijn kennis van leren en instructie zet hij in om scholen en leraren verder te brengen in hun professionele ontwikkeling. Zo combineert hij theorie en praktijk en weet precies waarom iets wel of niet werkt. In de masterclass wordt deze kennis compact en overzichtelijk gepresenteerd. In één dag bent u helemaal op de hoogte van de stand van zaken. Zoals u van Bert mag verwachten krijgt u een intensief en afwisselend programma, waarin de kritische noot en de verbinding met identiteit niet ontbreekt.

Reviews

'Ik heb heel veel geleerd en kan nu op zoek naar de transfer in de praktijk.' (deelnemer)

'Erg leuke inspannende en ontspannende dag. Voor herhaling vatbaar!' (deelnemer)

Uw gegevens