Inloggen

Erik-Jan Kalkman

EJKalkmanErik-Jan Kalkman is het creatieve brein achter Edu-Sign. Mijn motivatie is om met behulp van vormgeving het leerproces te stimuleren. Dat betekent dat ik er op gericht ben de aandacht te richten op de inhoud, op datgene waar het in de kern om gaat. Dan maakt het niet uit of het om een slogan gaat of een lesinhoud. Visuele vormgeving is immers geen doel op zich, maar dient de boodschap.

Kennis  en ervaring

Opgeleid aan de kunstacademie, ben ik altijd ge├»nteresseerd geweest in de vraag wat beelden doen met mensen en in het bijzonder jonge mensen. De creativiteit en het  voorstellingsvermogen van jonge mensen is groot en het is de kunst, hier ook in het onderwijs gebruik van te maken. Visuele vormgeving helpt daarbij. Na mijn start als vrij kunstenaar en het leveren van bijdragen aan exposities, heb ik me gespecialiseerd in fotografie en vormgeving; bijzonder in industrial en educational designing. Ik heb ervaring met verschillende educatieve instellingen en (internationale) ondernemingen. Of het nu gaat om kleine of grote opdrachten; een visitekaartje, een logo, een uitgewerkt concept, een beurs of tentoonstelling de uitdaging blijft hetzelfde: idee├źn en beelden zo vormgeving dat de boodschap helder en duidelijk op de kijker of gebruiker overkomt. Vormgeving is educatie met beeld en tekst.

Persoonlijk

Mijn interesse gaat uit naar wat mensen beweegt. Begrijpen hoe mensen denken en doen helpt immers om ook jezelf beter te begrijpen. Als kunstenaar ben ik gevoelig voor kleur, sfeer, vorm en uitdrukking. Het is de kunst van het kijken en het luisteren, dan zie of hoor je dingen die er wel zijn maar soms nauwelijks opgemerkt worden. Dat probeer ik ook in mijn vormgeving zichtbaar te maken. Het is mooi wanneer mensen even stil staan en door beelden uitgenodigd worden beter te kijken. Het is bijzonder genieten om dat met kinderen en jonge mensen te doen. Ze hebben vaak een verrassende sensibiliteit voor hun omgeving. Dat is wat mij zo aanspreekt in eductional designing; kijken met de ogen van een kind en dat als professional vormgeven.