Inloggen

Passie voor onderwijs

pedagogiek | onderwijskunde | entrepeneur | praktijkonderzoek | verantwoordelijke en leefbare samenleving | professionele ontwikkeling van (school)organisaties | innovatieve leeromgevingen | meer aan minder leren | strategisch beleid uitdenken en realiseren

Ontwikkeling van Venster op Nederland is bijna geschiedenis

Posted door op in Onderwijsontwikkeling
  • Font size: Larger Smaller
  • Hits: 2219
  • 2 reacties
  • Abonneer op updates
  • Afdrukken

Bijna geschiedenis

Het hoofdstuk over het wonen in een ijzertijdboerderij en het hoofdstuk over het moderne Nederland liggen gebroederlijk naast elkaar op de tekentafel van Edu-Sign Studio. Op het eerste gezicht zijn het twee uitersten. De ijzertijdboerderij representeert het wonen en leven van de eerste bewoners van ons land. De moderne tijd is de tijd van nu; de tijd waar leerkrachten en leerlingen zelf deel van uitmaken. Twee uitersten met een duidelijke overeenkomst: beide hoofdstukken vormen de afsluiting van de ontwikkeling van een jaargroep, namelijk jaargroep 5 en jaargroep 8. Zo is de ontwikkeling van Venster op Nederland bijna letterlijk geschiedenis!
Is de ontwikkeling eenmaal geschiedenis geworden, in het heden en de toekomst kunnen leerkrachten en leerlingen van groep 5 tot en met 8 uren het hele schooljaar door genieten van diepgaand geschiedenisonderwijs.

Nederland in oorlogstijd
Recent is voor groep 8 een hoofdstuk over 'Nederland in oorlogstijd' opgeleverd. De ontwikkeling van het hoofdstuk was een uitdaging. Hoe realiseren we in 8 uur onderwijstijd dat onder meer de belangrijkste ontwikkelingen in de oorlog aan de orde komen, authentieke bronnen een plaats krijgen, de leerlingen een reëel beeld krijgen van de houding van de Nederlanders tegenover de Duitse bezetter, ze zich realiseren dat zij zelf aan vrede en vrijheid moeten blijven werken en ze persoonlijk betrokken raken bij de rauwe werkelijkheid van vijf donkere oorlogsjaren?
Wat is het dan mooi en bemoedigend om te horen hoe leerlingen van groep 8 dit hoofdstuk in de testfase hebben ervaren. 'Dat iedereen in het verzet zat klopt dus niet?' merkte een jongen op. Andere leerlingen raakten niet uitgepraat over de situatie dat zij thuis te maken zouden krijgen met inkwartiering van Duitse soldaten. Het leek hen eng én spannend. Veel leerlingen realiseerden zich voor het eerst dat de Duitse soldaten ook gewone mannen waren. Aan dat besef heeft het personage van de Duitse soldaat Karl Lotz zeker bijgedragen.

Heel indrukwekkend waren de fragmenten uit het dagboek van Anne Frank, zo vertelde de leerkracht. En niet te vergeten de foto's en teksten over de holocaust. Ook de afscheidsbrief die de terdoodveroordeelde Hans-Bernd von Haeften vanuit de dodencel aan zijn vrouw schreef, maakte diepe indruk. 'Mijn laatste gedachte, liefste vrouw, zal zijn dat ik jullie, mijn geliefden, de genade van de Heiland en mijn geest in Zijn handen beveel.' Deze inhoud zullen de leerlingen niet snel vergeten.

NIOD 76486 klein

Leuk en leerzaam
Niet alleen voor leerlingen op de basisschool is Venster op Nederland aantrekkelijk. Onlangs bladerde een oudere vrouw de boeken van Venster op Nederland door. Haar commentaar? 'Zo, ik heb mijn kennis weer fiks opgefrist' én: 'Als wij vroeger met deze boeken hadden gewerkt, had ik geschiedenis veel leuker gevonden. Dat weet ik wel zeker!' Een goede aansporing om nog vandaag met Venster op Nederland te beginnen!

Een tweede aansporing staat centraal in het slothoofdstuk van groep 8: 'Leer van het verleden, leef in het heden, en bereid je voor op de toekomst!'

©Pieter Dirk Blom
Waardeer dit blogartikel:

Bert is pedagoog en onderwijskundige. Zijn motto is 'leren met inzicht en begrip voor iedereen.' Wekelijks werkt hij met leidinggevenden, lerarenopleiders, leraren en leerlingen in primair-, voortgezet-en hoger onderwijs. Daarvoor was hij leraar, lerarenopleider, adviseur, directeur en lector in het hoger onderwijs. Sinds 2012 is hij eigenaar van Edu-Sign en richt hij zich op duurzame kwaliteitsverbetering van het onderwijs.

Reacties

  • Gerdine Zoeteman
    Gerdine Zoeteman dinsdag 10 december 2013

    Reactie van een leerling uit groep 7

    De lessen uit 'Venster op Nederland' zorgen voor lessen geschiedenis met diepgang! De kinderen genieten ervan! Tijdens een taalopdracht hebben de leerlingen uit mijn klas een schriftelijke reactie gegeven op de methode. Hieronder de brief van William uit groep 7b:
    ------------------------------------------------------------------
    Geachte meneer Blom,

    Ik heb uw artikel gelezen over de mening van u. Over dat de nieuwe geschiedenisboeken veel leerzamer zijn en leuker en gezelliger is.
    Ik ben het met uw artikel wat u geschreven heeft eens.Wilt u weten waarom? Lees dan verder.
    Want de lessen zijn ook leuker en spannender en de plaatjes zijn ook veel mooier, leerzame activiteiten en de lessen zijn ook veel boeiender.
    En dat maakt de geschiedenislessen leuker.

    Hoogachtend,
    William

  • Pieter Dirk Blom
    Pieter Dirk Blom woensdag 11 december 2013

    Antwoord op reactie van William

    Beste William,

    Bedankt voor je reactie op mijn artikel over Venster op Nederland! Ik vond het leuk om je reactie op de website te lezen. Ik ben blij om te lezen dat je de geschiedenislessen leuk en spannend vindt, en dat de lessen boeiend zijn. Dat is ook de bedoeling van de lessen die ik voor jou (en je klasgenoten) maak. Jij leert ook het meeste van geschiedenis als de lessen interessant en boeiend zijn!

    Over welke onderwerpen heb je al gewerkt in groep 7? En welke geschiedenisonderwerpen vind jij het meest interessant? De prehistorie, Karel de Grote, Willem van Oranje, de Gouden Eeuw, de Tweede Wereldoorlog? Misschien vind je het leuk om een mailtje terug te sturen.

    Gelukkig zit je nog meer dan een half jaar in groep 7. Dus heb je nog vaak geschiedenis! En als je in groep 8 zit, ligt er een nieuw geschiedenisboek voor je klaar. Veel plezier ermee!

    Groetjes, ook aan je juf,

    Pieter Dirk Blom

Laat uw reactie achter

Gast woensdag 20 maart 2019