Inloggen

Passie voor onderwijs

pedagogiek | onderwijskunde | entrepeneur | praktijkonderzoek | verantwoordelijke en leefbare samenleving | professionele ontwikkeling van (school)organisaties | innovatieve leeromgevingen | meer aan minder leren | strategisch beleid uitdenken en realiseren

Koersverandering gaat iedereen aan

Posted door op in Organisatieontwikkeling
  • Font size: Larger Smaller
  • Hits: 1703
  • 0 reacties
  • Abonneer op updates
  • Afdrukken

In schoolorganisaties is inspraak een groot goed. Leiding en medewerkers hebben elkaar immers nodig om samen vorm te geven aan de schoolcultuur. Maar wat wanneer de koers verlegd moet worden? Opeens spelen allerlei zaken op. En hoe dichter het proces op de identiteit komt, hoe moeizamer reflectie en leerprocessen verlopen. Herkenbaar?

Organisaties kennen verschillende fasen in de ontwikkeling. En leidinggevenden doen er verstandig aan deze fasen goed in het oog te houden.  Een spannende fase is wanneer de koers verlegd moet worden. Dat vraagt andere manieren van denken en handelen, iets wat meestal niet vanzelf gaat. Bestaande patronen zijn vaak zo ‘vanzelfsprekend’ dat het gedrag bijna routinematig kan worden. Nogal eens wordt vergeten dat deze ‘vanzelfsprekende’ patronen het veranderen van persoonlijk gedrag stevig kunnen belemmeren. Iedereen wordt eigenlijk geacht zich te voegen naar de bestaande cultuur en bijbehorende structuren. Dat geldt net zo goed voor leidinggevenden als werknemers.

Organisaties die de koers moeten verleggen stuiten in veel gevallen op bovengenoemde spanning. Daarom is het van belang bij koersveranderingen niet aan de oppervlakte te blijven. Het is de kunst gezamenlijk en individueel op zoek te gaan naar nieuw gedrag en dat ook te praktiseren.

Het proces wat hier plaats vindt, noemt Wierdsma (2012) de plek der moeite. Het gaat om de principiële vragen. Wat voor organisatie willen we zijn, hoe willen onze klanten ons zien en wat voor gedrag hoort daarbij? Geen gemakkelijke vragen, maar wel noodzakelijk om een veranderende of nieuwe koers uit te zetten.

Het principe van de plek der moeite is verhelderend. Zeker in schoolorganisaties, die vaak moeizaam veranderen, helpt het wanneer leidinggevenden de plek der moeite concreet maken en benoemen. Impliciete processen, die zich voltrekken in de hoofden van leraren worden zo expliciet.

Het is begrijpelijk dat leidinggevenden er  tegen op kunnen zien, dit proces in te gaan. Wie het niet doet kan er zeker van zijn dat de kwaliteit van de ingezette koersverandering geen duurzame verandering zal zijn. Ten principale verandert er niets. Wie echter de plek der moeite weet te nemen, zal zien dat er principiële veranderingen optreden. Dan immers verbinden de identiteit van het individu en de organisatie zich met elkaar tot een eenheid die een stootje kan hebben.

Interesse? Edu-Sign Management begeleid bestuurders en directies bij duurzame veranderingsprocessen. 

 

©Bert Kalkman
Waardeer dit blogartikel:

Bert is pedagoog en onderwijskundige. Zijn motto is 'leren met inzicht en begrip voor iedereen.' Wekelijks werkt hij met leidinggevenden, lerarenopleiders, leraren en leerlingen in primair-, voortgezet-en hoger onderwijs. Daarvoor was hij leraar, lerarenopleider, adviseur, directeur en lector in het hoger onderwijs. Sinds 2012 is hij eigenaar van Edu-Sign en richt hij zich op duurzame kwaliteitsverbetering van het onderwijs.

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft

Laat uw reactie achter

Gast vrijdag 18 januari 2019